تیم BPMExpert در راستای مسئولیت اجتماعی خود به ترجمه متون از مراجع معتبر اقدام می نماید. بر این اساس در ادامه در خصوص الگو های برتر طراحی فرم در بیزاجی مطالب مفیدی ارائه شده است. لازم به ذکر است که متن فوق از آخرین ویرایش مرجع راهنمای نرم افزار بیزاجی تجاری ترجمه و در اختیار عزیزان قرار میگیرد.

الگو های برتر طراحی فرم در بیزاجی

کاربران نهایی با فرآیندهای خودکار از طریق یک پورتال تحت وب  تعامل خواهند داشت که  میتواند با هر مرورگر وب اجرا شود. کاربران به این پورتال فرآیند تعاملی دسترسی دارند که پورتال کاری (work portal) نامیده می شود، جایی که کاربران دسترسی به تمام موارد مرتبط با فعالیت های در حال انجام دارند. هر فعالیت در حال انجام که توسط  رابط کاربری (UI)  نمایش داده می شود؛ به عنوان فرم در بیزاجی شناخته می‌شود و داده های مربوطه  خود را نمایش میدهد.
بیزاجی ابزار قدرتمندی برای طراحی و مدیریت تمامی UI های برای فعالیت ها بشتری را دارا می باشد. طراح فرم ها ( Form Designer ) یک ساختاری کاربرپسند و بصری را برای شمول و سازماندهی تمامی اطلاعات لازم در هر فعالیت موجود در فرآیندها مهیا می سازد.
بیزاجی تمامی نیازها ی شما را مرتفع می سازد اما بهترین راه برای نمایش و سازماندهی اطلاعاتی را می یابد که یک اقدام آسان نیست و بستگی به هر موقعیت تجاری دارد. به هر حال، رهنمودهایی که در این بخش تشریح شده است؛ به شما برای تولید فرم های بصری و واضح یاری می رساند و بر روی کمک به کابران نهایی متمرکز خواهد بود تا اطلاعات صحیح را مشاهده کنند و فعالیت های خود را در یک شیوه بصری اجرا کنند.
جهت خرید ماژول بیزاجی فارسی ، تاریخ شمسی و رفع محدودیت کاربر در نرم افزار بیزاجی با شماره های وب سایت تماس حاصل فرمایید.

رهنمودها

  • به عنوان به یک الگوی کلی استفاده از فرمهای با قابلیت کاربرد مجدد (Reusable forms) مرتبط با انتینی ها (entities)  را مد نظر قرار دهید؛ با این روش استفاده مجدد و تغییر فرم ها در آینده آسان خواهد بود.
  • فرمهای خود را در مقیاس اندازه و مصرف داده کوچک طراحی کنید، از این رو  این فرمها نیاز به زمان منطقی به بارگذاری خواهند داشت. بسته به تعداد کاربران  در محیط تولید، زمان مورد نیاز برای بارگذاری یک صفحه در محیط توسعه می تواند تا ۵ برابر سریعتر از آن در محیط های تولید با بارگذاری سنگین است.
  • از بازآوری های (refreshes)  جزئی برای بازیافتن محتویات اندک از فرم استفاده کنید و از انجام این اقدام در بارگذاری های مجدد کامل مربوط به ارائه در تغییر پرهیز کنند.
  • بیزاجی از یک رویه ی میان کنشی (transactional approach) برای هر نمایش بهره می برد؛ بنابراین هر عمل، که در یک فرم اجرا می شود، یک عملی را به وجود می آورد که در هنگام اتمام فعالیت، باید بکار رود و عملیات هایی که نیاز به پاکسازی شبکه های بزرگ و تولید مجدد محتوا دارند پرهیز کنید؛ به ویژه اگر این عملیات ها چندین بار به عنوان نتیجه فشار دکمه ها و یا ارائه تغییر کنتترلها ، استفاده شوند.

طراحی فرم های موثر و کارآمد در بیزاجی

هنگامی که در حال تعریف یک فرم هستید با ید اصول پایه ای زیر را مد نظر قرار دهید:

  1. اطلاعات را در یک شیوه روشن و مرتب نمایش دهید.
  2. فرمهای کاربردی طراحی کنید.
  3. فرمهای کارآمد طراحی کنید.

در ادامه به رهنمودهای کاربردی دست خواهید یافت که این اصول را دنبال می کند و در نمایش و کارآمدی فرم ها کمک میکند.

۱- اطلاعات را در یک شیوه روشن و مرتب نمایش دهید.

هنگامی طراحی یک فرم (به ویژه فرمی که یک میزان معنی داری از اطلاعات را نمایش می دهد)؛ شفافیت و اولویت را در شیوه ای که اطلاعات ارائه شود حفظ کنید و این موضوع برای بهبود بخشیدن به تجربه کاربر بسیار مهم است.
جهت درخواست آموزش نرم افزار بیزاجی به صورت کاملا حرفه ای و زیر نظر اساتید با تجربه با شماره های وب سایت تماس حاصل فرمایید
توصیه های زیر را برای پرهیز از فرم ها طویل؛ خسته کننده و گیج کننده دنبال کنید:

فقط اطلاعات لازم را حفظ کنید

داشتن تعداد زیادی از کنترلها در فرم، در تاثیر بصری کاربران نهایی اثر می گذارد و عملکرد این کاربرد را کاهش میدهد. فرم های طویل اصلا مطلوب نمی باشند.
جزئیات بیشتر و اطلاعات اختیاری را اختیاری ارائه دهید. در موارد زیادی این اطلاعات فضای بسیار زیادی را در بر می گیرد و اغلب نیز اشاره نمی شوند زیرا این اطلاعات لازم نیستند. برای کاربر این امکان را فرهم نمایید هنگامی که شخص اطلات بیشتری برای مشاوره، نیاز دارد. انتخاب های زیر را برای نمایش اطالعات اضافی در فرم ها بررسی کنید:

  • از تب های استفاده کنید: برای سازماندهی بهتری اطالعات فرآیند، پیشنهاد می کنید از ۲ تب استفاده کنید: یکی با کلیه اطلاعات فعالیت و تمامی کنترلهای قابل ویرایش و دیگری در برگیرنده کلیه اطلاعات غیر قابل ویرایش.
  • از کنترلهای لینک فرم برای نمایش اطلاعات بیشتر در یک فرم جدید استفاده کنید: با توجه به اینکه اطلاعات بیشتر در صورت تقاضا بارگذاری می شود(به جای داشتن این اطلاعات در یک تب متفاوت که از قبل و از ابتدا بارگذاری شده است)، این اقدام عملکرد را بهینه می کند.
اطلاعات را دسته بندی و نشر دهید

شیوه ای که اطالعات دسته بندی و نشر می شود تاثیر بصری بالایی دارد. containers و layouts، سازماندهی ناحیه نمایش در تب ها و گروه ها را مجاز می سازد و محتوا را در ستون ها مختلف مجزا می نماید. اکیدا این مولفه ها برای دستکاری و مدیریت  طراحی فرم ها توصیه می شود و به کاربران نهایی یک نمایش ساختار یافته و سازمانده ی شده از اطلاعات پیشنهاد می شود .BPForms6

تعداد رکوردهایی که در فهرستها به نمایش در می آید را کنترل کنید.

جعبه ترکیب ها (کمبو combos) یک فهرست کشویی را نمایش میدهد. این عملکرد زمانی خوب کاربردی می شود که ۱۰ یا ۲۰ رکورد در فهرست وجود داشته باشد. به هر حال اگر فهرست خیلی بزرگ است از استفاده از کمبوها برای نمایش اطلاعات پرهیز کنید. نمایش دادن فهرست بزرگ، از نظر بصری خوشایند نمی باشد و بر روی تجربه مشتری تاثیر می گذارد و دربیزاجی برای نمایش آن زمان لازم را صرف می شود که به مسائل عملکردی منتهی می گردد.
یک مورد خاص، یک کنترل مرتبط با WFUser است. در محیط توسعه، فهرست می تواند شامل ۵ تا ۱۰ کاربر باشد. به هر حال، هنگامی که یک فرآیند برای تولید منتشر می شود؛ پروژه ها ممکن است صدها کاربر داشته باشند. انتخاب های زیر را برای بهینه سازی روش نمایش رکوردها مد نظر قرار دهید.

  • اگر ممکن است از فیلترها برای نمایش تنها یک زیر مجموعه از رکوردها در فهرست بهره بگیرد.
  • هنگامی که ممکن است اطمینان حاصل کنید که در صورت درخواست کاربر برای فیلتر؛ این اقدام منجر به رکوردهایی بیشتر از ۵۰ نشود.
  • از کنترل های Suggest استفاده کنید.
  • از کنترهای Search استفاده کنید.
  • هنگامی که کنترها قابل ویرایش نیست، فیلتر لازم نیست.

Goodpractices1
جهت درخواست آموزش نرم افزار بیزاجی به صورت کاملا حرفه ای و زیر نظر اساتید با تجربه با شماره های وب سایت تماس حاصل فرمایید

از نمایش بیش از ۵۰ ردیف در یک جدول پرهیز کنید

به منظور نمایش اطلاعات به کاربر نهایی در یک شیوه سازماندهی شده، استفاده از صفحه بندی جداول تا یک ماکسیمم ۵۰ رکورد در هر صفحه را پیشنهاد می کنیم. اطمینان حاصل کنید که رابط کاربردی را برای راحتی و آسایش خود به بهترین شکل ارزیابی نموده اید.
دو تصویر بعدی یک درخواست خرید را نمایش میدهد: در یکی صفحه بندی مشاهده نمی کنید و در دیگری تصویری با ۵ رکورد در هر صفحه به نمایش در آمده است.
BPForms2

۲- فرم های کاربردی را طراحی کنید.

هنگامی که فرم ها را طراحی می کنید، اهمیت دارد که خود در جای کاربر قرار دهید و ارزیابی کنید که چه چیزی آسان ترین و راحترین شیوه را برای این کاربر در هنگام ورود و  استفاده از اطلاعات به ارمغان می آورد. این رویکرد برای کاستن زمان اجرای وظایف و تضمین کیفیت اطلاعات وارد شده توسط کاربر، بنیادی می باشد.

زمان کاربران و کلیک ها را ذخیره کنید.

می بایست طوری عمل کنید که کاربران هنگام استفاده از بیزاجی، در راحترین حالت از آن استفاده کنند. اجازه دهید بیزاجی امورات بی خود را به عهده بگیرد و به کاربران امکان تمرکز روی چیزهای واقعا مهم را پیشنهان دهید. رهنمودهای زیر را برای چگونگی انجام این اقدام دنبال کنید:

اطلاعات دانسته را از قبل بارگذاری کنید.

گهگاهی اطلاعاتی را از قبل میدانیم و کاربران نباید آن را بار ها و بارها در فرم ها تایپ کنند. برای این موارد این امکان را بررسی کنید که اطلاعات در کنترلهایی از قبل بارگذاری شوند.
برای مثال، هنگامی که یک کاربرد در حال وارد کردن یک درخواست می باشد؛ تاریخ درخواست نباید توسط این کاربر وارد شود؛ شما می توانید یک قاعده کسب و کاری برای ذخیره سازی تاریخ برای او، تولید کنید.

  • بر روی عملیات های ورودی می توانید  با استفاده از assignment elements برای تخصیص  مقادیر لازم تعریف کنید.
  • می توایند از ویژگی deafault value کنترلها برای تعریف مقادیر از قبل تعریف شده استفاده کنید.
  • می توانید دکمه ها را در فرم های خود قرار دهید ، بنابراین هنگامی که کاربر نهایی بر روی آنها کلیک میکند، محاسبات، تخصیص ها و رابطهای تعاملی احرا می شود.
  • هنگامی که یک شرط خاص برآورده می شود؛ می توانید از set value option in action & Validations برای قراردادن مقادیر برای کنترل ها استفاده کنید.
  • هرگز برای تخصیص مقادیر به کنترلها، از عبارت های مرئی(visible)، قابل ویرایش(editable) و اجباری(mandatory) استفاده نکنید. این یک شیوه نامناسب است و می بایست پرهیز شود.

جهت درخواست آموزش نرم افزار بیزاجی به صورت کاملا حرفه ای و زیر نظر اساتید با تجربه با شماره های وب سایت تماس حاصل فرمایید.

جستجوها را بهینه نماید.

هنگامی که از کنترل جستجو استفاده می کیند ، بسیار محتمل است که فیلترهای از قبل تعریف شده  را بتوان برای بهینه سازی جستجو استفاده نمود.
توجه ویژه به ستونهایی داشته باشید که قصد دارید این امکان را فراهم نمایید که کاربران شما به عنوان فیلترهای جستجو از آنها بهره ببرند. اگر اینها از نظر کسب و کاری صحیح می باشند؛ بازنگری داشته باشید که آیا این ها بر شاخص های جدید در پایگاه داده شما دلالت می کند.
در مورد عبارت آخر، ایجاد و بازنگری شاخص ها بر اساس ملاک فیلتر کردن یک شیوه خوب است که برای هر نوعی از جستجو در بیزاجی بکار می رود: یا از طریق کنترل جستجو انجام می پذیرد یا از طریف فرم های کوئری یا قاعده های کسب و کاری که از XPath استفاده میکند یا روشهای از قبیل GetEntityList.

از اضافه کردن /ویرایش خطی برای جدول ها استفاده کنید.

هنگامی که کاربران می بایست رکوردهایی را در جداول به کار برند؛ امکان استفاده از گزینه ی خطی به جای استفاده از یک فرم اضافه کردن /ویرایش را ارزیابی کنید. گزینه های خطی این امکان را فراهم می سازد که رکوردهایی از یک جدول را در یک شیوه آسانتر و سریعتر ویرایش/اضافه نمود.  در هنگام ورود اطلاعات که باید از طریق شرایط پیچیده اعتباردهی شوند یا یک تعداد بالایی از سلولها باید توسط هر رکورد تکمیل شوند؛ فقط فرم های اضافه کردن و ویرایش استفاده شود.BPForms4

اطلاعات را در کُمبوها و شبکه ها مرتب کنید.

هنگامی که کُمبوها و جداول اطلاعات فراوارنی را نمایش میدهند؛ می بایست یک نوعی از ترتیب برای کاربر نهایی وجود داشته باشد تا بتواند آنچه را که او در حال جستجوی آن است؛ به راحتی مکان یابی نماید. بنابراین ، همیشه یک ویژگی “order by”  (مرتب سازی بر اساس) برای پرهیز از نمایش اطلاعاتی که یک کاربر نمی تواند بیابد، در نظر بگیرید.
به تصاویر زیر دقت کنید. در فرآیند درخواست خرید، همه محصولات بدون هیچ فیلتر و ترتیبی، فهرست شده اند. بسیار مشکل است که گزینه صحیح را از بین آن انتخاب نمود.
BPForms3
تصویر زیر ویژگی  Sort by attribute را نمایش میدهد که باید برای مرتب سازی محصولات به ترتیب حروف الفبا استفاده شود.
Goodpractices15
جهت درخواست ماژول فارسی ساژ، تقویم فارسی و همچنین نرم افزار بدون محدویت کاربر و یا آموزش نرم افزار بیزاجی به صورت کاملا حرفه ای و زیر نظر اساتید با تجربه با شماره های وب سایت تماس حاصل فرمایید

به کاربران برای پرهیز از اشتباهات کمک کنید

هیچ چیز واقعا واضح نیست.
یک طراحی نامناسب فرم مستعد اشتباه (شامل ویژگی هایی از قبیل کارایی یا فهم نادرست توسط کاربران در رفتارهای کنترلها) است. فرم ها را برای کاهش خطا ها و افزایش بهره وری طراحی کنید. نکات زیر برای این اقدام مفید خواهد بود:

اطلاعات غیر ضروری را پنهان کنید

تنها اطلاعاتی را به کاربر نشان دهید که واقعا به آن نیاز است. نمایش اطلاعات اضافه ممکن است کاربران را گیج کرده و منجر به اشتباه شود.
UI را با کمک نمایش یا پنهان سازی اطلاعات بر اساس شرایط کسب و کاری و با استفاده از Form Actions یا visibility expressions مدیریت کنید.

اطلاعاتی که می بایست بررسی شود؛ اجباری نمایید.

کاربران را اجبار به ورود  اطلاعاتی نمایید که باید در یک فرم وجود داشته باشد.  از کنترل های Requires property برای اطلاع به کاربران استفاده نمایید تا الزام تکمیل را اطلاع رسانی نمایید و ادامه نیافتن فرآیند تا زمان ورود این اطلاعات را الزام نمایید.

اطلاعاتی که نباید اصلاح شوند؛ “فقط خواندنی” نمایید.

اگر اطلاعاتی وجود دارد که باید توسط کاربران مورد توجه قرار گیرد و نباید اصلاح شود؛ از کنترلهای  Editable property برای پرهیز اصلاح این اطلاعات توسط کاربر استفاده کنید.

از متن های راهنما بهره ببرید

در مواردی برای کابران مشکل است تا شناسایی نمایند که هدف یک کنترل چیست و چه اطلاعاتی باید در آن مد نظر قرار گیرد. از ویژگی Help text مربوط به کنترلها را برای نمایش متن هایی استفاده کنید که اطلاعات اضافی را در مورد یک کنترل خاص ارائه میدهد.
BPForms5
هنگامی که کاربر در حال اقدام اشتباه است، به کاربر اطلاع رسانی نمایید.
استفاده از Actions and Validations را برای اجرای تمایم رفتارهای مربوط به کنترلها را پیشنهاد می کنیم . هنگامی که خطایی وجود دراد؛ می توانید از اقدام ها (actions) برای برجسته نمودن یک کنترل یا یک مجموعه از کنترلها استفاده کنید. همچنین هنگامی که شرایط خاص به منظور اطلاع رسانی به کاربر برقرار است و موعد صحیح رخداد اقدام نادرست است؛ شما می توانید پیام ها خطا را نمایش دهید.

۲- فرم های کارآمد طراحی کنید.

همیشه محدودحجم برای کنترلهای File تعریف کنید.

همیشه یک حجم ماکسیمم برای بارگذاری فایلها و شناسایی نوع پسوندهای فایلی مجاز، در نظر بگیرد چنان که کاربرد هر نوعی از فایل مجاز نباشد.
به طور مشابه، ممکن است  ماکسیمم حجم فایل برای همه ی انواع پیوست ها را تعریف کنید که بر طبق الگوهای برترنباید فایلهای با حجم زیاد را محدودیت کنید.
Goodpractices13

همیشه کنترلهای Image با محدودیت حجم و فرمت را تعریف کنید.

نوع پسوندهای فایلی را شناسایی کنید که مجاز هستند چنانکه کاربرد هر نوعی از فایل از مجاز نباید. به طور مشابه، شما ممکن است اندازه فایلی ماکسیمم را برای همه نوع پیوست های کرابردی تعریف کنید که بر طبق بهترین الگوها باید فایلهای با حجم زیاد را محدود کنید.
برای مثال، هنگامی که تصاویری در قالب فایل های بارگذاری شده را انتظار دارید؛ ممکن است قصد داشته باشید که قالبهای فشرده (مانند jpg) را به جای فایلهایی با اندازه حجیم (مانند bmp)  مجاز شمرید.
Goodpractices14

از کاربرد ویژگی Submit on Change پرهیز کنید.

ویژگی Submit on Change  یک تقاضا را به سرور بیزاجی را ارسال خواهد کرد و کل فرم جاری را مجدد بارگذاری می کند. برای بهبود کارایی، برای بهبود کارایی پیشنهاد می شود که این ویژگی را تنها هنگامی استفاده کنید که نیاز مبرم به آن وجود دارد (برای مثال، به استفاده از قوانین رویت و تکیه بر Submit to change  برای به روز رسانی این منطق؛  معمولا استفاده از Actions and Validations برای نمایش یا پنهان نمودن اطلاعات بسیار مناسب است.)

استفاده از  عبارت های رویت/ویرایش پذیری/احباری برای تخصیص مقادیر پرهیز کنید.

قوانینی که به عنوان قوانین رویت، مورد نیاز یا ویراپیش پذیری استفاده می شود می بایست به عنوان قوانین «read-only»  مد نظر قرار دهید و می بایست از تخصیص دادن بر روی این نوع های قانونی پرهیز کنید. گهگاهی لازم است که مفادیری برای کنترلهابه ویژه در فرم های Add and Edit از جدول،  تخصیص دهید،
کاربران عبارتهایی در ویژگی های رویت، ویرایش پذیری و مورد نیاز برای تخصیص مقادیر استفاده میکنند. این کار باید متوقف کنید!
انتخاب ها:

  • می توانید زا دکنه برای انجام محاسبات و تخصیص ها استفاده کنید.
  • دکمه ها را در فرم های خود به کار ببرید بنابراین هنگامی که کاربر نهایی روی آنها کلیک می کند؛ محاسبات و تخصیص ها اجرا می شود.
  • از گزینه ی مقادیر پیش فرض برای تخصیص یک مقدار به کنترل طراحی شده، استفاده کنید.
  • می توایند از Set value برای گزینه در Actions & Validations استفاده کنید.
  • هنگامی که یک شرط خاص برقرار می شود؛ Set Value را برای گزینه قراردادن مقادیر برای کنترلها استفاده کنید.
از به کار گیری عبارت های مشابه رویت/ویرایش پذیری/اجباری بیشاز ۳ بار در یک فرم پرهیز کنید.

اجرای قانون رویت یکسان بارها و بارها ممکن است مسائل و مشکلات کارایی را سبب شود؛ به ویژه هنگامی که این قوانین پیچیده هستند.
انتخاب ها:

  • برای فعالیت خود یک ویژگی scope ایجاد کنید و مقدار مورد نیاز عبارتها را قرار دهید.

جهت درخواست ماژول فارسی ساژ، تقویم فارسی و همچنین نرم افزار بدون محدویت کاربر و یا آموزش نرم افزار بیزاجی به صورت کاملا حرفه ای و زیر نظر اساتید با تجربه با شماره های وب سایت تماس حاصل فرمایید

پیشنهادهای دیگر

در فعالیت های موازی، استفاده از ویژگی های (ویراپیش پذیر) مشابه پرهیز کنید.

برای پرهیز از ناسازگاری داده ها و تضمین اینکه داده ها بیش نوشتاری (overwrite) نیستند؛ ویژگی ها (attribures) را باید تنها یک بار در هر موعد زمانی ویرایش پذیر باشند. دو task که مستعد موازی بودن هستند نباید دارای ویژگی های ویرایش پذیر مشابه باشند. اگر این مساله رخ دهد؛ آخرین نفر برای تغییر این ویژگی، نفر خواهد بود که اطلاعات را حفظ می کند.

جدوال نظرات را استفاده کنید.

یک جدول نظرات برای ذخیره همه مشاهدات از مورد (case) را ایجاد کنید. در هر فعالیت (activity)  جدول را در انتها قرار دهید تا کاربر نهایی برای ورود مشاهداتی که نیاز داند؛  مجاز باشد.
فیلتر جدول برای نظرات قدیمی تر در سربرگ دوم نشان داده شده است که خلاصه مورد می بایست در آنجا باشد.
تصویر زیر یک مورد از مدیریت  شکایات را نشان می دهد که تمامی تاریخچه مورد در سربرگ دوم ذخیره شده است.
Goodpractices20

از جداول حاوی فایل استفاده کنید.

یک جدول حاوی فایل هایی از ذخیره همه فایلهای بارگذاری شده ایجاد کنید. در هر فعالیت، جدول را در انتها قرار دهید تا کاربران نهایی برای بارگذاری فایلهای مورد نیاز مجاز باشند.
جدول را برای نمایش فایلهای بارگذاری شده در سربرگ دوم فیلتر کنید که در آن خلاصه موردها قرار داده شده است.
تصویر زیر یک مورد از مدیریت  شکایات را نشان میدهد که همه تاریخچه مود در سربرگ دوم به همراه فایلهای بارگذاری شده ذخیره شده است.
Goodpractices21
منبع:سایت بیزاجی

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *