Untitled 1

نرم افزار پاور بی آی


نرم افزار پاور بی آی چیست؟

پیش از آن که بخواهیم به تعریف و بررسی نرم افزار Power BI بپردازیم، باید در ابتدا تعریفی از BI یا هوش تجاری را با یکدیگر مرور کنیم. BI یا هوش تجاری یک مفهموم کلی است که به تعداد زیادی برنامه و نرم افزار به منظور تحلیل و پردازش اطلاعات اطلاق می شود که شرکت ها به منظور بهبود روند تصمیم گیری، صرفه جویی در هزینه ها  از آن بهره می برند. حالا یکی از این برنامه ها نرم افزار Power BI   است که توسط کمپانی مایکروسافت (Microsoft) ساخته و به بازار ارائه شده است.

Power BI Productsتفاوت BI و نرم افزار Power BI

BI (Business Intelligence) یا هوش تجاری  در واقع مجموعه ای از ابزارهای تجزیه و تحلیل کسب و کار است که شامل برنامه های کاربردی (Application)،سرویس های نرم افزاری (Software Services) و رابط های کاربری (Interface) است.
این مجموعه ابزار به کاربران این امکان را می دهد تا  تحلیل مناسب و دقیقی درباره اطلاعات و ساختار اطلاعات و فرآیند های سازمان داشته باشند. به بیان فنی تر BI به شما این امکان را می دهد تا صدها  منبع اطلاعاتی مختلف را در دسترس خود داشته و به تجزیه و تحلیل آن بپردازید. افزون بر این، با این امکان شما قادر خواهید بود گزارش‌ های مختلف را با ظاهری دلنشین تهیه نموده و در سراسر سازمان منتشر کنید.بی‌آی در واقع قابلیتی است که شرکت ها به کمک آن می توانند از فرایندها و عملکرد افراد گزارش تهیه کرده و رفتارهای مختلف را تحلیل کنند.

در یک تعریف دقیق: BI ابزاری کاربردی در سازمان ها است که به کمک آن می‌توان بدون نیاز به نوشتن کد برنامه نویسی، از فرایندها و عملکردهای مجموعه، گزارش های تحلیلی در قالب نمودار و تصویر دریافت کرد.

اما برای داشتن این ابزار باید از سرویس های ارائه شده توسط شرکت های مختلف بهره برد. یکی از این ارائه کنندگان شرکت مایکروسافت است که سیستم هوش تجاری خود را با نام Power BI روانه بازار کرده است. این شرکت در سال ۲۰۱۱ چنین سیستمی را معرفی کرد و تا به امروز آپدیت های مختلفی را برای آن ارائه کرده است.  Power BI در واقع ابزار BI معرفی شده توسط شرکت مایکروسافت است که می توان آن را به عنوان یکی از بهترین سیستم های  BI در جهان معرفی کرد.
با این نرم افزار شما می توانید مجموعه ای گسترده از داده های ترکیبی مبتنی بر Cloud یا On-Premises و یا حتی یک صفحه ساده از یک فایل اکسل را در دسترس داشته و گزارشات بسیار مناسبی از تمامی نرم افزارهای مربوطه داشته باشید. تمامی این امکانات را Power BI با نهایت سادگی و سرعت در اختیار شما قرار می دهد.
همچنین در اختیار داشتن یک داشبورد اختصاصی با ویژگی های منحصر به فرد به کاربر این امکان را می دهد تا راحت تر بتواند گزارش های مورد نظر خود را تولید، مدیریت و منتشر نمایید.

Power BI چگونه کار می کند؟

مراحل انجام کار در Power BI معمولا در نسخه دسکتاپ این محصول تحت عنوان Power BI Desktop شروع شده که این نقطه دقیقا همان مرحله ایجاد گزارش است. در این مرحله شما به اطلاعات دسترسی داشته و می توانید گزارش دلخواه خود را به سیستم دستور داده و طراحی کنید. پس از عبور از این مرحله، گزارش تولید شده در Power BI Service ارائه و در انتها به اشتراک گذاشته می شود؛ تا کاربران Power BI Mobile نیز امکان استفاده از این اطلاعات را داشته باشند. البته باید توجه داشته باشید که این روند همیشگی نبوده و کاربران می توانند از راه های مختلفی به تولید و انتشار گزارش‌های خود اقدام کنند.
می توانیم دیتاهای مختلف اکسل ، اوراکل ، sql را در پاور بی آی اضافه کرد حتی از نرم افزار ها و دیتاهای جدا از هم و در PowerBI آنها را به هم ارتباط داد و گزارشات مختلف را در PowerBI ایجاد کرد.

Power BI workمزایای استفاده از Power BI

  • داشتن یک داشبورد شخصی
  • امنیت بالا
  • سرعت بالا و سادگی در استفاده
  • پشتیبانی از یک پایگاه داده قدرتمند

Power BI Dashboard

نمایش گزارشات در نرم افزار Power BI در نمودارهای متفاوت

PowerBIChart1
PowerBIChart2

مقایسه نسخه‌های مختلف نرم افزار Power BI

  • Power BI Desktop: رایگان، در نظر گرفته شده برای مشاغل کوچک و متوسط ‏
  • Power BI Pro:نیازمند مجوز (لایسنس) پرداخت شده برای هر کاربر و به ازای هر کاربر، برای دسترسی به ویژگی های پیشرفته و امکان به اشتراک گذاری گزارش‌ها، مورد نیاز است.
  • Power BI Premium  :مجوزها در هر مقیاس، برای مشاغل و شرکت‌های بزرگ در نظر گرفته شده است.
  • Power BI Mobile :برنامه مناسب موبایل
  • ‏:Power BI Embedded نسخه ای از برچسب سفید (وایت لیبل) از Power BI که سازندگان مستقل نرم افزار می توانند علاوه بر ایجاد ویژگی های تحلیلی در برنامه های خود جای دهند. ‏
  • :Power BI Report Server نسخه فرضی از برنامه Power BI Desktop برای مشاغلی که باید داده ها و گزارش های خود را در سرورهای خود نگه دارند.

یک نمونه از گزارشات طراحی شده در Power BI توسط ما

PowerBISample

دیگر راهکار ها

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *