معیارهای انتخاب نرم افزار مدیریت فرآیند

در این مقاله به بررسی معیار های انتخاب ابزار مناسب (BPMS)  برای پیاده سازی فرآیند های سازمانی و مکانیزه کردن آن ها خواهیم پرداخت و در مقالات بعدی به صورت کامل و جامع ۱۰ BPMS برتر و مطرح دنیا را موشکافانه بررسی خواهیم کرد تا از این طریق به شما عزیزان کمک کرده باشیم تا بهترین انتخاب در این زمینه با توجه به نیاز های سازمان خود را داشته باشید.

ذکر این نکته مهم است که موسسات معتبری مانند گارتنر به صورت سالیانه به رتبه بندی این سیستم ها بر اساس معیار های دقیق می پردازند که در این سایت یک نمونه از آن آمده است

قبل از شروع نیاز است به صورت مختصر با مفهوم BPM آشنا شویم.

ابزارهای BPM چیست؟

ابزارهای مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) اهداف نهایی بهبود عملکرد شرکتها را دارند. آنها یک روش منظم برای مدیریت و بهینه سازی فرآیند های سازمانی و فرآیندهای کسب و کار یک شرکت ارائه می دهند. ابزارهای BPM معمولاً طراحی ، الگوسازی ، پیاده سازی و اندازه گیری گردش کار و قوانین کسب و کار را تسهیل می کنند ، بنابراین شرکتها را در تصفیه و بهینه سازی فرایندهایی که شامل تعامل انسان یا چندین برنامه کاربردی تجاری هستند ، تسهیل می کنند. هدف نهایی این ابزار هاکاهش ناکارآمدی ، کاهش خطای انسانی و کاهش سوء استفاده ها به دلیل عدم شفافیت در فرآیند ها باشد.

BPM اغلب محل اتصال و برقرار کننده ارتباط بین IT و بخشهای کسب و کار در یک شرکت است.

ویژگی ها و قابلیت های ابزار BPMS-معیارهای انتخاب نرم افزار مدیریت فرآیند

  • مدل سازی فرایندهای کسب و کار(Business process modeling)

نرم افزار BPMS شامل یک ابزار بصری طراحی فرآیند است که به کاربران نسبتاً غیر فنی اجازه می دهد فرآیند های سازمانی و گردش کار را طراحی و آزمایش کنند. این فرایندها معمولاً با استفاده از متدولوژی استاندارد (BPMN)  که مخفف مدل فرآیند کسب و کار و نماد گذاری است – و (SOA) که مخفف معماری سرویس گرا است – طراحی شده و با فرمت زبان قابل اجرا  (مانند XPDL یا ( BPEL) می شوند.

  • موتور قوانین کسب و کار(Business rules engine)

کاربران می توانند به عنوان بخشی از طراحی و اجرای فرآیند ، مجموعه های پیچیده ای از قوانین و شرایط تجاری ایجاد کنند.

  • مدیریت گردش کار(Workflow management)

کاربران می توانند جریانهای کاری پیچیده را با هماهنگی تعامل بین افراد ، سیستم ها و داده ها ، طراحی ، آزمایش و اجرا کنند.

  • تولید کننده فرم (Form generator)

کاربران باید فرم های وب را بدون مهارت برنامه نویسی یا برنامه نویسی بسازند و تغییر دهند.

  • همکاری (Collaboration)

این نرم افزار ها  اغلب از مواردی مانند موضوعات بحث ، مدیریت تصمیم گیری و مدیریت ایده پشتیبانی می کنند.

  • تجزیه و تحلیل (Analytics)

کاربران باید بتوانند معیارها و KPI ها را تعریف کرده و گزارش های استاندارد و سفارشی را اجرا کنند.

  • امکان یکپارچه سازی (Integrations)

هر چه تعداد ابزار هایی که بتوانند با آن ابزار ارتباط برقرار کنند بیشتر باشد مزیت ابزار به حساب می آید.

نحوه کار نرم افزار BPMS

نرم افزار BPM با اجازه دادن به کاربران برای طراحی ، مدل سازی ، اجرای ، خودکار سازی و تحلیل گردش کار فرآیند ، از فعالیت BPM پشتیبانی می کند. یک فرآیند سازمانی معمولاً به عنوان مجموعه فعالیتها یا کارهایی تعریف می شود که براساس شرایط با هم در ارتباط هستند. فرایندها ممکن است تعامل فرد به فرد یا سیستم به سیستم باشد.

نمونه هایی از فرآیند های سازمانی که ممکن است با استفاده از نرم افزار BPMS طراحی و بهبود یافته باشند عبارتند از:

مدیریت حساب

مدیریت فاکتور

درخواست وام

مدیریت انطباق

مدیریت درخواست های مشتری

مدیریت دادخواهی

مدیریت پروژه یا توسعه

نرم افزار بیزاجی

پیشنهاد میکنم این مقاله در خصوص نرم افزار بیزاجی رو هم مطالعه بفرمایید

کلیک نمایید

مزایای BPMS

مجموعه های BPMS معمولاً برای کمک به بهبود فرایندهای تجاری طراحی شده اند. در زیر چند نمونه از مزایای مهم استفاده از نرم افزار BPM آورده شده است که مطمئنن این لیست قابل افزایش است:

کاهش هزینه ها

حصول اطمینان از رعایت مقررات

افزایش مسئولیت پذیری

بهبود تعامل با مشتری یا رضایت مشتری

کاهش ناکارآمدی

رانندگی مزایای رقابتی

ساده کردن عملیات

بهبود چابکی در کسب و کار

معیار های انتخاب نرم افزار مدیریت فرآیند

مقایسه ابزارهای مدیریت فرآیند کسب و کار

دو عامل مهم وجود دارد که باید هنگام انتخاب ابزار BPM باید در نظر بگیرید:

  1. On-premise vs Cloud: تصمیم بگیرید که آیا می خواهید نرم افزار BPM خود را در سایت یا خارج از سایت با استفاده از نسخه SaaS از ابزار میزبانی کنید. برخی از نرم افزارهای BPM در هر دو نسخه موجود است ، در حالی که برخی دیگر اینگونه نیستند.
  2. چارچوب BPM: سه چارچوب مختلف BPM وجود دارد که باید از آنها انتخاب کنید: سرویس کامل ، افقی و عمودی.

چارچوب های کامل خدمات شامل مجموعه ای کامل از ابزارهای BPM است ، بنابراین نیازی نیست بیش از یک ابزار برای تأمین نیازهای BPM خود استفاده کنید. چارچوب های افقی فقط با مراحل طراحی و توسعه فرایندهای تجاری در صنایع سروکار دارند. چارچوب های عمودی بر روی انجام فرآیندهای خاص برای صنعت شما متمرکز هستند و همه اندازه یکسان نیستند ، بنابراین عاقلانه انتخاب کنید.

اطلاعات قیمت گذاری

در آخر هم باید به قیمت نرم افزار توجه نمایید.

نرم افزار BPM یک نرم افزار پیچیده سازمانی است و قیمت ها بسته به عوامل مختلفی از جمله موارد مورد نیاز ، سفارشی سازی ، نوع کد نویسی در هسته نرم افزار ، On Premise مقابل نرم افزار cloud و غیره می تواند کاملاً متفاوت باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *