مدیریت فرآیند کسب و کار -BPM- چیست؟
ما در مقالات مختلفی در وب سایت BPMExpert به بررسی مفهوم و رویکرد مدیریت فرآیند کسب و کار پرداخته ایم . در ادامه این مقالات انوع تعریف از این رویکرد را خواهیم دید.
(BPM(Business Process Management مخفف کلمات مدیریت فرآیند های کسب و کار می باشد.تعاریف گوناگونی توسط سازمان های متفاوت در خصوص این کلمه بیان شده است.
-
برخی آن را به عنوان یک رویکرد
-
برخی آن را به عنوان سیستم و روشی جهت یکپارچه سازی دیگر سیستم ها بیان کرده اند.
-
برخی آن را استفاده از فناوری اطلاعت/نرمافزار از جمله مدلسازی و شبیهسازی فرآیند، گردشکار، یکپارچهسازی سازمان، گزارش کارها و سایر تکنولوژیها برای تسهیل کار بیان نموده اند.
با این حال وجه مشترک این تعاریف آن است که:
BPM روشی نظام مند و یکپارچه برای طراحی، اجرا و کنترل فرآیندهای کسب و کار است که در آن هدف نهایی، مدیریت فعالیت های سازمانی و بهبود آنها در طول زمان می باشد.
BPM هم مانند بسیاری از رویکردهای دیگر به مرور زمان می تواند تکمیل، پیشرفته و بهینه شود.
این روال ممکن است بارها و بارها در بستر زمان، برای هر یک از فرآیندهای موجود در BPM اجرا گردد.
با این تفاصیل، شرکت گارتنر هدف از BPM را اینگونه بیان می کند:
طراحی، اجرا و بهبود فعالیت های بین وظیفه ای سازمان که در آن اشخاص، سیستم های اطلاعاتی و شرکای تجاری به هم پیوند می خورند.
نظر انجمن متخصصین در مورد مدیریت فرآیند کسب و کار
BPM عبارت است از یک رویکرد منظم برای شناسایی، طراحی، اجرا، مستندسازی، پایش، کنترل و اندازه گیری فرآیندهای دستی و خودکار کسب و کار؛ با هدف دستیابی به نتایج از پیش تعیین شده سازگار با اهداف راهبردی سازمان.
با این تفاسیر تعاریف را در بالا مشاهده کردیم برای بررسی دقیقتر موضوع باید به سه کلمه مدیریت ، فرآیند و کسب و کار اهتمام ویژه ای داشت باشیم.
در ابتدا به تعریف فرآیند می پردازیم:
دنباله ای از فعالیت ها که یکی پس از دیگری انجام شده و با تشکیل دادن مجموعه ای از فعالیت ها، یک یا چند «ورودی» را به یک یا چند «خروجی» تبدیل می کند که خروجی تولیدشده دارای ارزشی بیش از ورودی است.
در ادامه تعریف مدیریت آورده می شود.
به کارگیری موثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه ریزی، سازماندهی، منابع و امکانات، هدایت و کنترل برای دستیابی به اهداف سازمانی بر اساس نظام ارزشی مورد قبول.
در BPM «مدیریت» هر یک از مراحل چرخه حیات فرآیند در لایه کسب و کار، باید بدون درگیر شدن با جزئیات فنی پیاده سازی نرم افزاری فرآیندها در لایه فناوری اطلاعات صورت گیرد.